Vezelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Corrie en Jan Snepvangers - WaarBenJij.nu Vezelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Corrie en Jan Snepvangers - WaarBenJij.nu

Vezelay

Door: Corrie

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Jan

24 September 2017 | Frankrijk, Vézelay

We zijn nu in Vezelay, maar eerst even over de vorige dagen. Van Rethel hadden we zo'n 100 km willen fietsen maar er was nergens een slaapplaats te vinden nou ja ze waren er wel, of vol of vakantie enz... dus we moesten wat verder maar mijn accu moest nodig bij geladen worden en dat wilde we bij een café doen, maar het stopcontact paste niet en een ander mochten we niet proberen van die mevrouw ze zei: ze zijn allemaal het zelfde! Dus geen bijna geen stroom, en ook nog geen slaapplaats. Maar na wat bellen hadden we toch een hotel gevonden in Maily le Camp waar we enkele jaren geleden ook waren geweest toen we ook niets anders konden vinden. Maar dat was nog een heel stuk verder fietsen. Ten lange leste hebben we bij een boer de accu mogen laden en zijn we toch naar ons hotel kunnen gaan totaal die dag 133km. gedaan.
Gisteren hadden we een makkelijke dag het weer was prachtig bij vertrek maar na een half uurtje werd het mistig en pas na 12 uur scheen de zon weer en was het aangenaam fietsweer. De oogst van de suikerbieten was volop gaande en de wegen vol met tractoren en grote wagens met bieten. We zijn al heuvelend verder gegaan, dan wat klimmen en dan weer dalen al met al een makkie. En zo kwamen we na 104 km in Ervy le Chatelle in een B&B waar we heerlijk geslapen hebben. En nu zit ik op bed in Vezelay in hotel Compostela. We hebben vandaag 107 km gefietst door het mooie Franse land. Een groot stuk van de foute ging langs de Yonne en kanaal de Nivernais dat was mooi fietsen maar daarna was het ploeteren. Hier in Vezelay hadden we nog een leuke ontmoeting onze vrienden Marja en Piet waren er ook echt gezellig samen gegeten en morgen nog ontbijten en dan gat ieder zijn eigen weg weer.

• 25 September 2017 - 01:22

Ajaan:

Wij hen vandoag ok gefietst. Mi zon skon weer blijde nie binnen zitten. En netuurlijk urst ons accu's goewd opgelaaien, want anders komde nie wijd. Teminste dè daacht ik. Toen ik munnen teller op 98 zag stoan vond ik 't onderhaand wel vort zat. Ging me trouwens ok zurgen moaken over de restcapaciteit van munnen accu. Nou, dè bleek nie noddig te zèn. Van de vèf stripkes die ik an 't begin ha, ha'k er nog vèf ovver. Dè gij dè kunt vergète dè ding an te zetten, zi m'n vrouw. Ik zeg nee, ik heb gewoon super energiezuinig gefietst! Dè is 'n kwestie van hééél veul vrijwielen. De miste fietsers bleven als maar stug durtrappen en hebben nie in de gaten hoeveul energie dè vroagt. 't Is net as mi 't moderne autorijen: ge moet 't voertuig zoveul meugelijk loaten uitrollen. Durvur zitten 'r immers ok wielen onder. 't Concept is heel eenvoudig: ge trapt in enkele seconden we fiets noa topsnelheid en loat 'm dan uitrollen totdè ge stil stoat. En ja 't klopt, ge stoat bij 'n flinke rit nogal es ne kèr stil. Toevallig vandoag es bijgehouwe. Van Veghel noa Uje op en nèr krèk 341 kirres. En 't klopt ok dè ge dan wa langer over 'w rit doet. Mar ik ben mi zes uren en firtig minuten over den afstand van vandoag toch nie ontevrejen. Misschien ok 'n bruikbaar concept voor jullie as 't steeds wir oplaaien van dien accu problematisch is. Succes!